‘Vergegenwärtigung’ Hijrah: Realisme dan Realiti

| |


Pertama sekali, saya mengucapkan selamat Tahun Baru Hijriah 1433 kepada semua muslimin dan muslimat.


Tajuk makalah pada kali ini mengambil sempena buku tulisan Ismail al-Faruqi, ‘Hijrah: The Necessity of Its Iqamat or Vergegenwärtigung”. Secara permukaan, perkataan Jerman tersebut bermaksud ‘bayangan’ atau ‘persepsi’.

Realisme pula merupakan satu daripada beberapa faham yang mewarnai teori politik. Diterajui oleh ahli falsafah Greek, Thucydides dengan karya beliau, ‘The History of Peloponnesian War’, dan kemudiannya terus dimurnikan oleh pemikir lain selepasnya seperti Thomas Hobbes, Niccoló Machiavelli, dan E.H. Carr. Ringkasnya, realisme berkisar mengenai kecenderungan setiap Negara untuk berperang dan bermusuhan sesama sendiri. Hal ini disebabkan fitrah manusia yang suka bermusuhan, dan juga sistem anarki (ketiadaan autoriti peringkat global) dalam politik antarabangsa.

Sempena peristiwa bersejarah ini, mari kita sama-sama memahami persoalan pokok, kenapa Nabi SAW berhijrah?

Untuk menjawab soalan ini, saya ingin menerangkan dahulu cara pemikir lampau seperti Ibn Rushd dan Ibn Khaldun merungkai persoalan sejarah. Kedua-dua pemikir tersebut mempunyai epistemologi[1] mereka sendiri, iaitu mereka keluar daripada penjelasan biasa tentang peristiwa sejarah yang mengatakan bahawa semua yang berlaku merupakan takdir atau ketetapan Allah. Sebaliknya, mereka menganalisis sebab dan akibat kepada berlakunya sesuatu peristiwa. Sebab itulah, gereja sebelum zaman Pencerahan menuduh Ibn Rushd sebagai sekular kerana berfikir menggunakan jalur fikir yang berbeza dengan masyarakat pada zaman itu. Namun, jalur fikir inilah juga yang membawa Eropah keluar daripada zaman Gelap, kepada zaman Pencerahan dan Renaissance.

Sebagai seorang manusia, Nabi SAW tidak terlepas daripada perasaan sedih untuk meninggalkan Makkah ketika hendak berhijrah. Namun, Allah SWT Maha Mengetahui segala hikmah yang tersembunyi di sebalik perancangan-Nya.


Kenapa? 

Meninggalkan Makkah dan menuju Madinah, Nabi SAW membina asas yang kukuh kepada kewujudan khilafah Islam yang bertahan sehingga awal abad ke-20. Kebanyakan (bukan semua) pemerintah tertinggi atau khalifah menjadi penjaga keamanan umat dan manusia sejagat. Menyingkap persoalan ini dari sudut teori, Jean-Jacques Rousseau (juga pendukung realisme) dalam bukunya, ‘The State of War’, menegaskan bahawa ketiadaan satu autoriti peringkat global merupakan penyebab kepada kekecohan serta konflik yang akhirnya membuahkan kepada peperangan. Kita lihat semasa zaman keemasan khilafah, umat Islam, Kristian serta Yahudi dapat hidup dengan aman dan harmoni. Perkongsian ilmu dijalankan secara damai dan cantik sekali. R.W. Southern, dalam bukunya bertajuk ‘Western Views of Islam in the Middle Ages’, telah memetik kata-kata Paul Alvaro, seorang Kristian yang hidup di Andalus;

The Christians love to read the poems and romances of the Arabs; they study the Arab theologians and philosophers, not to refute them but to form a correct and elegant Arabic. Where is the layman who now reads the Latin commentaries on the Holy Scriptures, or who studies the Gospels, prophets, or apostles? Alas! All talented young Christians read and study with enthusiasm the Arab books.” (Southern, 1962: p.21)

Semua cita-cita besar ini menuntut Nabi SAW untuk memiliki satu elemen penting, iaitu kuasa politik. Salah satu hikmah yang ingin ditunjukkan melalui peristiwa hijrah ialah pencarian kuasa politik oleh Nabi SAW untuk membebaskan manusia daripada kezaliman kepada keadilan, serta membawa manusia kepada Allah SWT semata-mata. Kuasa juga penting untuk menunjukkan di manakah keadilan Islam dalam sesebuah pemerintahan. Tanpa kuasa, slogan Islamik seperti ‘Islam is the solution’ hanya akan menjadi retorik semata-mata tanpa ada beban pembuktian (burden of proof).

Meneliti salah satu hadis Nabi SAW yang sangat terkenal;
“Sesiapa di antara kamu yang melihat kemungkaran, maka cegahlah dengan tangannya. Jika tidak mampu, cegahlah dengan lisan. Dan jika tidak mampu, cegahlah dengan hati. Itulah selemah-lemah iman” (HR Bukhari)

Jelas, Nabi SAW meletakkan pencegahan kemungkaran melalui kuasa sebagai yang paling utama. Jika tiada kuasa, barulah bergerak kepada nasihat dan tekad di hati. Hal ini sekali lagi menunjukkan betapa Nabi SAW sendiri mementingkan pemilikan kuasa politik dengan tujuan pelaksanaan Islam. Setelah Islam berkembang menjadi empayar yang luas, masyarakat mendapat manfaat daripada satu pentadbiran yang stabil (kebanyakan masa, bukan setiap masa) dek kerana penzahiran keadlian Islam itu sendiri. Konsep kebebasan bersuara misalnya, ditunjukkan oleh Umar al-Khattab semasa mula-mula beliau menjadi khalifah. Ketika seorang pemuda mengancam untuk menegur Umar dengan pedang sekiranya Umar terpesong daripada kebenaran, Umar menyambutnya dengan penuh kesyukuran bahawa adanya rakyat yang mahu melakukan check and balance ke atas pentadbirannya. Hal ini tidak pernah dirasai di mana-mana tempat sebelumnya!

Untuk mewujudkan keamanan secara sejagat, kita tidak dapat lari daripada keperluan memiliki kuasa pemerintahan. Itulah falsafah serta pemikiran di sebalik Hijrah Nabi SAW. Bermula dengan Negara Madinah, kemudian berkembang menjadi empayar yang besar di bawah pemerintahan Khulafa’ ar-Rasyidin dan khilafah seterusnya. Selepas kejatuhan Turki Uthmaniah pada tahun 1924, Negara umat Islam dipaksakan dengan sistem Westphalia. Walhasilnya, keamanan sejagat hanya tinggal angan-angan serta tidak lagi dirasai umat.

Kesimpulannya, hijrah membawa satu cita-cita besar yang meletakkan Islam di mercu kegemilangan. Tentunya, dengan memiliki kuasa politik, keadilan Islam dapat diserlahkan dengan lebih holistik dan bersepadu. Nabi SAW berjaya memusing 360 darjah pemikiran manusia terhadap konsep ‘agama’, bahawa Islam merupakan ad-deen, atau sebuah manual kehidupan manusia yang lengkap.

Allahumma solli ‘ala Muhammad, wa ‘ala aalihi wasahbihi wasallim.


Hazman Baharom merupakan mahasiswa bidang Ekonomi dan Pengajian Sosial di Universiti Manchester, UK. Juga merupakan seorang anak muda yang sedang berjinak-jinak dengan jalur fikir sekular.



[1] Epistemologi bermaksud teori pengetahuan (theory of knowledge). Hal ini merangkumi persoalan bagaimana ilmu tentang sesuatu diperoleh, untuk siapa ilmu tersebut berkembang, serta elemen yang membentuk ilmu tersebut.

Bersama sebarkan dan sila tinggalkan kritikan anda | Design by : SeutasTasbih Blog
Posted by Hazman Baharom on 17:21. Filed under , . You can follow any responses to this entry through the RSS 2.0. Feel free to leave a response

0 comments for "‘Vergegenwärtigung’ Hijrah: Realisme dan Realiti"

Leave a reply